פעילות משקמת כאבי כתף למדריכי כושר

כאבים בכתף אצל מתאמני חדר כושר \ סטודיו – מניעה ושיקום:

כאבים בכתפיים שמקורם אינו בטראומה אלא בשימוש יתר הם תסמין נפוץ אצל מתאמנים. כאבים אלה מגיבים באופן חלקי ביותר לטיפול תרופתי ומגבילים מאוד את היכולת לבצע פעילות גופנית.

המאמר עוסק באפיון ותרגול מתקן לכאב שמקורו בחגורת הכתפיים בלבד.

כאשר הדמיית אולטרה סאונד של גידי מפרק הכתף מראה הסתיידות של אחד מהגידים (בד”כ סופרה ספינטוס או סאב סקאפולריס) התמונה הקלינית מורכבת יותר ויש צורך לאפיין ליקויים גם בעמוד השדרה (צווארי – תורקלי – מותני) ואגן.

סיבות לכאבי כתפיים:

מנח לקוי של זרוע \ שכמה

מנח לקוי של שכמה \ זרוע מצביע על מתח רקמתי לקוי ותנועה לא הרמונית במפרק וחוסר יכולת להפיק טווח תנועה מלא. לדוגמא מנח לקוי של זרוע ברוטציה מדיאלית ושכמה באבדוקציה מקטין משמעותית את טווח התנועה של פלקשן בכתף.

תבנית תנועה לקויה

תזמון לקוי של גיוס שרירים מקטין את טווח התנועה ויציבות המפרק. לדוגמא אקסטנשן של כתף בלי אדטקציה של שכמה גורם לגלישה קדימה של ראש הומרוס, לחץ על גיד ראש ארוך בייספס ורצועות בקדמת המפרק ולבסוף איבוד יציבות של חלק קדמי עליון של המפרק.

תנועות שחוזרות על עצמן באימון או בסביבת העבודה

לחיצת כתפיים עם משקולת, עליות מתח, תרגילי TRX, סמיכות מרפקים, או עבודות הקשורות בפלקשן של הכתף (צבעים, חשמלאים). תנועות אלה גורמות להתעבות והתקשות של פסציה ולהחלקה לקויה של הגידים מתחת לרטינקולה. הליקוי התפקודי יכול להתחיל בפרק כף יד (אקסטנשן של פרק כף יד בסמיכות מרפקים למשל) להמשיך למרפק ולהגיע לכתף. לכן כאבי כתף מחייבים התייחסות לפחות למפרק אחת מרוחק (מרפק ) ואחד מקורב (סקאפולו תורסיק).

טראומה ישנה \ ניתוח וצלקת ניתוחית

פריקת כתף בנעורים יכולה לגרום לסימפטומים 30 – 40 שנה לאחר מכן מאחר וסיבי הקולגן של הפסציה מאמצים כיוון חדש בעקבות הקיבוע הממושך בנעורים. לסיבי פסציה חייב להיות כיוון ספציפי כדי לאפשר תיאום שרירי במכלול כתף \ שכמה. תיאום לקוי גורם במשך הזמן לעומס יתר וכאבים באחד מהאספקטים של המפרק.

רציונל לביצוע אפיון מכלול של מפרקי:

תרגול מתקן צריך להתחשב במתח הרקמתי במכלול מפרקי כדי לאפשר תהליך שיקום. אסור לבצע מתיחות על מפרק שהמתח הרקמתי לקוי באחד מהאספקטים שלו היות ומתיחה מובילה לחוסר יציבות.במידה ויש שרירים מקוצרים במכלול מפרקי הם ישבשו את תבנית התנועה ויגרמו לליקוי תפקודי במפרק ולכאבים. כדי לחזק שרירים חלשים אנחנו צריכים להביא אותם למנח אופטימלי. תהליך האפיון נועד לזהות הבדלים בטווחי תנועה בין הגפיים, ובין מישורי תנועה שונים באותו מפרק.

אפיון של מנח לקוי מבט מאחור:

  • מנח זרוע – לפי המרפק (צריך לפנות לאחור, מרפק פונה החוצה = זרוע במנח לקוי של רוטציה מדיאלית). רוטציה מדיאלית של זרוע עשוי להצביע על לטיסימוס ופקטורליס מייג’ור מקוצרים.
  • גובה שכמות (חלק תחתון של שכמה צריך להיות בגובה צלע שביעית). שכמה גבוהה מדי מצביע על לוואטור סקאפולה וטרפזיוס עליון מקוצרים.
  • מרחק שכמות מעמוד שדרה (צריך להיות 3, מרחק גדול יותר מצביע על מנח לקוי של אבדוקציה) אצבעות). שכמות רחוקות מדי מצביע על סרטוס אנטריור מקוצר
  • מקבילות של חלק פנימי של שכמה לעמוד השדרה (צריך להיות מקביל, התרחקות של החלק התחתון של השכמה מצביע על מנח לקוי של רוטציה לטרלית של שכמה). מנח זה מצביע על חולשה יחסית של לוואטור סקאפולה וטרפזיוס עליון מקוצר.

טסטים דינמיים:

  • פרוטרקציה דינמית של שכמות כאשר זרועות בפלקשן 90 מעלותמרחק בין גבול אמצעי של שכמה לעמוד שדרה צריך להיות 6 אצבעות. יותר מ 6 אצבעות מצביע על חולשה של רומבויידס.
  • ריטרקציה דינמית של שכמות, זרועות בפלקשן של 90 מעלות. אם השכמות “מטפסות” אחת על השניה כפי הנראה סרטוס אנטריור חלש
  • פלקשן מלא של 2 הזרועות ובדיקת טווח התנועה \ היכולת ליישר מרפק \ מרחק זרוע מהראש
  • דיסאסוציאציה של תנועת שכמה : ריטרקציה, פרוטרקציה, רוטציה מדיאלית ולטרלית.

תרגול מתקן:

  • השלב הראשון בתרגול מתקן הוא לאפשר מנח תקין
  • השלב השני לימוד תבנית תנועה מתחלק ל2 חלקים:

דיסאסוציאציה = תנועה רק במכלול הלקוי

אינטגרציה = הפעלת המכלול יחד עם מכלולים קשורים והקפדה על נשימה וגיוס טרנסוורסוס אבדומיניס.

  • השלב השלישי הוא תרגילים לחיזוק

דוגמאות:

זרוע ימנית במנח של רוטציה מדיאלית, שכמה ימנית בupward rotation  ופרוטרקציה

שלב ראשון – מתיחות של לטיסימוס ,פקטורליס, טרפזיוס עליון וסרטוס אנטריור

שלב שני – לימוד תבנית של אדקשן , down rotation שכמה , אח”כ רוטציה לטרלית באבדקשן 90 מעלות של כתף ימין

שלב שלישי – תרגילי חיזוק לרומבוייד ימני, לוואטור סקאפולה ימני , טרס מינור ימני וסופרה ספינטוס ימני.

Updated: דצמבר 19, 2016 — 9:55 am
© 2016 Frontier Theme